A Panasonic DC-S1/R fényképezőgépeinek tesztje – első rész: a DC-S1R

Szolgáltatások, működés

A Panasonic az S1 és az S1R személyében két olyan fényképezőgépet tett le elénk, amelyek hihetetlenül széles szolgáltatáshalmazt és tudást nyújtanak. Valószínűleg nem mindenki fogja majd a gépek teljes tudástárát hasznosítani, de így legalább van hely a fejlődésnek; egyhamar biztosan nem növi ki senki ezeket a készülékeket! Nézzük, mik az S1R legfontosabb tulajdonságai:

  • 47 MP-es natív felbontás, ami a „Nagy felbontású móddal” 187 MP-re növelhető
  • Vázba épített 5-tengelyes képstabilizátor (szenzormozgatással), ami együttműködik az objektívekbe épített rendszerekkel (Dual IS II rendszer)
  • 480 kiolvasás/mp sebességű DfD autofókusz rendszer (nincsenek fázisérzékelők a képérzékelőn, így nincs látható sávosodás sem a kieső pixelek miatt)
  • Arc- és szemérzékeléses AF (az intelligens AF képes állatokat és emberi alakokat is felismerni és kvöetni)
  • USB-C aljzaton keresztül tölthető
  • Időjárásálló szigetelés
  • Két tengely mentén dönthető érintőpanel
  • Státuszkijelző a tetőlemezen
  • 4K és 6K fotómódok (lásd GH és G sorozat)
  • Két memóriakártya foglalat (1 db SD és 1 db XQD)
  • Orrvérzésig személyre szabható kezelőfelület (gombok, tárcsák, gyorsmenü)
  • Csatlakoztatható portrémarkolat
  • HDR és HLG (Hybrid Log Gamma) növelt dinamikájú fotó módok
  • 5,76 millió képpontos elektronikus kereső (OLED technológia) 120 kép/mp-es képfrissítéssel és 0,005 mp-es késlekedéssel
  • Megvilágított nyomógombok a hátoldalon
  • Lineáris/nem lineáris fókuszgyűrű vezérlés

Az S1R 187 MP-es, avagy 16 736 x 11 168 pixeles montázsokat készít összesen nyolc felvételből, ahol az első négy a Bayer-féle színszűrő hatását semlegesíti, majd a gép még négy továbbival rendesen odatesz egy lapáttal a felbontásnak. A kb. 332 MB-os RW2 fájl tartalmaz egy előnézeti JPEG képet (alacsony felbontásban), így képnézegetéskor látjuk, hogy mi volt a téma, de sem a fotómasina saját beépített RAW szerkesztője, sem az Adobe Camera RAW nem tud mit kezdeni a fájlokkal. Hiába állítjuk be a menüben a képminőséget és formátumokat RAW+JPEG-re, ha rendszer automatikusan RAW-ra vált, a zárat pedig elektronikusra kapcsolja. Az ebben a módban választható maximális érzékenység ISO 3200.

A Panasonic S1/R készülékei az elsők a piacon, amelyekkel nem csak olyan mozgó-, hanem állóképeket is készíthetünk, amelyek a HLG rendszerrel kompatibilisek. A Hybrid Log Gamma görbét 4K vagy 6K felbontású képeken alkalmazhatjuk – ebből már látszik is a trükk: a gép gyakorlatilag egy mozgóképből veszi ki a képkockát, amit aztán EXIF adattáblával egészít ki (ez tartalmazza többek közt az expozícióra vonatkozó értékeket is). Azonban a létrehozott JPEG nem a szokásos, csupán 8-bit színinformációt hordozza, hanem 10-bitből dolgozik. Értelemszerűen az efféle képek megjelenítéséhez az ezzel a nagy (szín)dinamikával kompatibilis kijelzőre, illetve tévékészülékre (HDR tévé) lesz szükségünk.

Hogy az elkészített HLG felvételt megfelelően meg tudjuk jeleníteni a fényképezőgép saját kijelzőjén, a menüben beállíthatjuk, hogy a Rec.709 skálára való konvertálással a csúcsfényekhez, vagy a témára (azaz vélhetően sötétebb) igazított expozícióval szeretnénk azt megjeleníttetni. Ha kikapcsoljuk a „HLG nézet segédet”, akkor a HDMI aljzaton keresztül küldött jellel külső (HLG, vagy HDR kompatibilis) monitoron élvezhetjük alkotásunkat.

Egy további kényelmi szolgáltatása a Panasonic új rendszerének, hogy az objektívek élességállító gyűrűje – mivel az elektromechanikus összeköttetésben áll a lencsemozgató rendszerrel – ízlésünknek megfelelően működtethető: választhatunk lineáris és nem lineáris működés között. A lineáris módban a fókusz a fókuszgyűrű forgatási szögének megfelelően reagál, míg a nem lineáris módnál a fókuszgyűrű forgatási sebessége számít.

A harmadik opció a „SET”, ahol a fókuszgyűrű fókusztartományát lehet beállítani a lineáris elvű működéshez.

És ha már elérkeztünk az élességállításhoz, lássuk röviden, hogy milyen az S1R (és vélhetően az S1) AF rendszere! Az új csúcsgépek autofókuszrendszere – csakúgy, mint a m4/3-os Panasonic gépeké – kontrasztérzékeléses. Összesen 225 mező áll rendelkezésünkre amelyek közül gyakorlatilag szabadon választhatunk igényeinknek és a témának megfelelően. A Depth from Defocus rendszerről már sokszor volt szó, így most nem ismétlem önmagam. A lényeg, hogy itt, az S1 és az S1R esetében, immár 480 kép/mp a mintavételezési frekvencia, tehát a váz fókuszrendszere másodpercenként 480-szor kommunikál az élességállítás során az objektívvel. Az AF rendszer érzékenysége -6 FÉ-ről indul, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy akár egy csillagfényes éjszakában is képes élesre állni a készülék.

Ha nagyon sötét környezetben kell fényképeznünk, az AF rendszer automatikusan átvált „Low Light AF” módba, ahol élességállítás előtt megtörténik a jelerősítés, hogy a rendszer jobban „lássa” a témát. Jelerősítés nélkül -3 FÉ-ről indul az AF rendszer érzékenysége – ez általában kontrasztszegény, ködös, erősen párás időjárásra jellemző környezetet jelent.

Érdekesség, hogy az S1 és az S1R autofókuszának alakfelismerő rendszere ugyanarra a gépi tanulásra alapuló eljárásra épül, mint a DC-G9 esetében. Az AF algoritmusait felkészítették, betanították arra, hogy felismerje az emberi, állati alakokat, körvonalakat, így ezek lekövetése a követőfókusszal sokkal hatékonyabban történik, még abban az esetben is, ha a személy, vagy az állat nem a kamera felé fordul. Persze, nem maradhatott ki az arc- és a szemfelismerés sem, így ezeket is megtaláljuk a repertoárban. A követőfókusz is elvileg hatékonyabb lett, mint a korábbi gépeknél, de amint azt már említettem, a készüléken még béta firmware volt, így az AF tesztelését is a következő cikkre hagyom. Azt azonban elárulhatom, hogy az eddig tapasztaltak kifejezetten bíztatók!

Nem maradt ki a gépből a gyártó Dual IS II képstabilizációs rendszere sem, ami azt jelenti, hogy a fényképezőgépbe épített képstabilizátor (ami a szenzoregységet mozgatja) képes együttműködni az objektív stabilizátorával, így összegezve hatékonyságukat kb. 6 FÉ előnyre tehetünk szert. Ha a vázra olyan objektívet csavarunk, aminek van saját képstabilizációs rendszere, akkor azt nem tudjuk a vázétól külön használni és fordítva.

Nos, első körben egyelőre ennyi érdekességet tudtam feltárni az S1R-ről, de amint megkapom majd a kisebb felbontású vázat – addigra remélhetőleg lesz végleges firmware és támogatottság az Adobe részéről -, tovább folytatom a cikket a képminőség, az AF és a mozgóképek vizsgálatával!

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...