A Panasonic DC-GH5 Mark II bemutatója

Változások, működés

Mit kapunk hát a megváltozott hardver és szoftver által? Miben nyújt többet a Panasonic DC-GH5 Mark II a sima GH5-nél? A bevezetőben említettem, hogy a legtöbb változás az erősebb képfeldolgozó rendszernek köszönhető, tehát elsősorban sebességbeli (nagyobb képfrissítési frekvencia, gyorsabb adatkezelés) változásokra számíthatunk, igaz? Igen, így igaz, de: a GH5 Mk II nem csak a képvágás nélküli UHD, illetve DCI 4K 10-bites 4:2:0 @ 25/30/50/60 fps rögzítésére képes (memóriakártyára), hanem hatékonyabb lett a képstabilizáció, határozottabb az autofókusz (szem-, arc- és testérzékeléssel), és immár alapkiépítésben megkapjuk a V-Log L profilt. Opció lett továbbá a vezeték nélküli (és vezetékes) élő közvetítés maximum Full HD felbontásban (okostelefon, vagy WiFi eszköz közbeiktatásával), de az USB-C aljzaton keresztül használat közben is elláthatjuk energiával a fényképezőgépet. Támogatottá vált továbbá az anamorfikus felvétel is. De a poén – ahogyan azt már a bejelentésben is olvashattuk -, hogy a gyártó az eredeti GH5-nél alacsonyabb áron kínálja megvásárlásra a Mark II-t!

De vegyük sorra az újításokat! Ott van például a DfD autofókusz, aminek működését az utóbbi években többen kifogásolták. Nos, valóban akadhatnak problémás helyzetek – ahogyan az bármelyik más rendszernél is előfordul -, de a Panasonic folyamatosan fejleszti rendszerét a visszajelzések alapján. Így például a GH5 Mark II-ben már mélytanulás alapú a szem-, arc- és alakfelismerés csakúgy, mint az állatokat felismerő algoritmus. Számos Panasonic m4/3-os vázam volt már, köztük GH3 és GH4 egyaránt, de már azoknál az „őskövületeknél” sem jelentett gondot számomra az AF teljesítménye. Sőt, anno a GH4 autofókusza megbízhatóbban, biztosabban operált, mint pár tükörreflexes vázamé. A GH5 Mk II AF rendszerének többletteljesítménye a fentiek mellett a gyorsabb szenzorkiolvasásnak is köszönhető.

Egy másik határozottan hasznos előrelépés a Dual I.S. 2 képstabilizációs rendszer, amely 5-tengelyes mozgáskompenzáció alapján működik. A GH5 Mk II képérzékelő-mozgató egysége az objektívbe épített optikai stabilizátorral karöltve küzdi le a bemozdulásokat, s teszi ezt igen hatékonyan, ahogyan azt az alábbi kép is mutatja:

Kattints!

Éles használat közben is lenyűgöző volt a GH5 Mk II stabilizátora, már a keresőkép is „állt, mint Katiban a gyerek”!

A DC-GH5 Mk II áramforrása is megújult, a DMW-BLK22 immár 7,2 Volt mellett 2200 mAh, illetve 16 Wh teljesítményt nyújt (a GH5 DMW-BLF19 adatai: 7,2 V, 1860 mAh, 14 Wh), ám a CIPA mérései szerint sem lehet vele több képet készíteni, vagy tovább videózni, mint a korábbi modellel, hiszen megnőtt a kijelző felbontása (1,84 millió képpont a korábbi 1,62 millió képpont helyett), és nagyobb lett a gép áramigénye az erősebb CPU miatt. Apropó kijelző: az új egység átlója a korábbi 3,2”-ról 3”-ra csökkent, de a nagyobb felbontás mellett megnőtt a fényereje is, így Napsütésben jobban látható a képe. Az elektronikus kereső változatlan maradt, csupán a képfrissítése nőtt a duplájára: a menüben akár 120 Hz is választható hozzá.

A Panasonic DC-GH5 Mark II tudása tulajdonképpen megegyezik a DC-GH5-ével, a fent felsoroltakon kívüli plusz a gyárilag „mellékelt” (azaz nem külön fizetős firmware formájában elérhető) V-Log L színprofil mozgóképeinkhez, az új színmódok („L.ClassicNeo”, „L.Monochrome S”, ahol előbbi egyfajta nosztalgikus hangulatú, visszafogott színtelítettségű és kontrasztú, utóbbi pedig egy szintén visszafogott „jelenlétű” monokróm színprofil JPEG képeinkhez), valamint az élő közvetítés lehetősége, amire mindenképp érdemes kitérni bővebben!

Az élő közvetítéshez, avagy a Live Streaminghez szükségünk lesz egy okostelefonra, táblagépre, illetve számítógépre. Előbbiekre a Lumix Sync nevű Android/iOS alkalmazást kell telepíteni, utóbbira a Lumix Tethert – ezeket ingyenesen letölthetjük az adott operációs rendszerhez tartozó webboltból. Amint azt a fenti kollázs is mutatja, a Lumix Sync más célokra is használható (pl. vezeték nélküli távvezérléshez), de erről már volt szó korábbi cikkeimben. No, térjünk rá akkor a Live Streamingre!

Kattints!

A legegyszerűbb az eljárás, ha okoseszközünkkel párosítjuk össze a GH5 Mk II-t (kapcsoljuk be a Bluetooth-szt és a WiFi-t a fotógépen és a telefonon egyaránt, majd indítsuk el a Lumix Sync programot, s kövessük a kijelzőn megjelenő lépéseket), majd a Lumix Sync főmenüjében az „Others” (Egyebek) csoportban kiválasztjuk a „Live streaming” opciót. Következő lépésként ki kell választanunk egy közvetítési platformot (Facebook, YouTube, RTMP/RTMPS – ez utóbbi majd egy későbbi firmware által válik elérhetővé), majd a már a kiválasztott platformon élő fiókunkba be kell jelentkeznünk. Közben beállíthatjuk a WiFi hozzáférést, a sugárzott műsor minőségét, a sugárzás besorolását (privát videó, mindenki számára elérhető videó stb.), illetve a sztrím címét és leírását.

Kattints!

A műsorsugárzás legfeljebb Full HD felbontású (1920 x 1080 pixel), 50 kép/mp képfrissítésű lehet 16 Mbps-os adatfolyammal. Ha megvagyunk a beállításokkal, indulhat is a móka!

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...