Videó, értékelés
„Videós funkciók és tudás: lásd DC-GH5” – nos, nem, ennyivel nem lehet letudni a GH5 Mark II mozgóképkészítői rátermettségét. Persze, az újdonságok részben az élő közvetítésben rejlenek, azért a fejlesztők tettek még ezt-azt a motorháztető alá! Többféle képfrissítési opció áll rendelkezésre, mint az elődmodellben, és ráadásul jobb minőségűek is lehetnek a videók a Mark II jegyében.
A fenti animáció például csak a MOV kiterjesztésű, PAL rendszerű variációkat mutatja – ott van még az NTSC (30 fps alapú), illetve a Cinema (24 fps alapú) is, ahol szintén nem kevés lehetőséget kínál fel a rendszer. A GH5 Mk II már annyira sokféle és összetett variációkat nyújt, hogy egy keresőmotor is segíti a filmkészítőt a választásban:
A keresőben olyan szempontok alapján szűrhetünk, mint például a felbontás, a képfrissítés, a kodek, hogy csak párat említsek.
Hogy ne egyetlen egy hatalmas fájlt kapjunk felvétel után, a GH5 Mk II menüjében azt is megadhatjuk, hogy mekkora szeletekre vágja fel felvétel közben a készülék az anyagot. A snittek méretét nem fájlméretben, hanem időtartamban kell megadni: 1, 3, 5, vagy 10 perc lehet egy-egy fájlszegmens hossza. Persze, ha nem akarjuk szeletelni a videót, ki is kapcsolhatjuk ezt a szolgáltatást.
A HDMI aljzaton kiküldhető jel – köszönhetően a nagyobb teljesítményű képfeldolgozó rendszernek – akár Cinema 4K felbontású, 4:2:2 10-bit színtömörítésű lehet, miközben a belső SD kártyára 4:2:0 10-bitben vesszük fel az anyagot ugyanekkora felbontásban. Ha megelégszünk a 30 kép/mp-es maximális képfrissítési frekvenciával, akkor a HDMI-n kiküldött C4K 4:2:2 10-bites anyag mellé SD kártyára C4K 4:2:2 10-bitben is rögzíthetünk!
A változó képfrissítésű módban (Variable Frame Rate Video) is elérhetővé vált a C4K felbontás legfeljebb 30 fps frissítéssel, ahol a felvételi mód tartománya 2-től 60 fps-ig tart (Full HD esetében akár 180 fps-ig mehetünk el).
Bár a legtöbb mozgókép felvételi mód 16:9 képarányú, készíthetünk anamorfikus 4:3 oldalarányú anyagokat is a képérzékelő teljes felületének használatával. 6K-ban itt a maximum 30 fps 4:2:0 10-bittel, de 4K-ban akár a 60 fps 4:2:0 8-bit is választható (50 fps / 30fps / 25fps 4:2:0 10-bittel, vagy 24 fps 4:2:2 10-bittel). Az anamorfikus felvételi módhoz tartozik az úgynevezett „Anamorphic Desqueeze” („Anamorfikus csökk. Kij.” a menüben), ahol a vizuálisan összenyomott képhez adhatunk korrekciót (kikapcsolva, 1,30, 1,33, 1,5, 1,8, 2,0 értékekkel), így a kijelzőn már a „rendes” kép jelenik meg előttünk.
Akármelyik felvételi mód mellett is döntsünk, a GH5 Mk II képvágás nélkül veszi fel anyagainkat, időkorlát sincs, gyakorlatilag a memóriakártya kapacitása, vagy az áramforrás kifulladása lesz csak korlátozó tényező.
Felvételi segédként bekapcsolhatjuk a menüben, hogy a képernyőn vörös keret jelenjen meg, ha a készülék épp felvesz, illetve kék keretet rajzoltathatunk ki, ami az élő közvetítést jelzi az operatőr felé. A GH5 Mark II tudását még napestig lehetne sorolni, de érdemesebb inkább személyesen megtapasztalni, mint a száraz sorokat olvasni róla!
Értékelés
A Panasonic mérnökeinek nem lehetett könnyű dolga, hiszen eleve egy szinte tökéletes hibrid kamerát kellett úgy felfrissíteniük, hogy ne szálljanak el a költségek, s a kreációjuk ne jelentsen (komoly) konkurenciát a hamarosan megjelenő DC-GH6-nak, amiről egyelőre nagyon keveset tudunk. DC-GH5 Mark II abban a szegmensben, ahol évekkel ezelőtt a GH5 nyitott, továbbra is biztosítani tudja a Panasonic pozícióját, hiszen ez a kis masina olyan tudással van teletömve, ami a nála jóval drágább videokamerákat is komolyan megszorongatja. Időjárásálló, magnéziumötvözetből kialakított váz nagyon jó ergonómiával, új képfeldolgozó rendszer, 6,5 FÉ hatékonyságú képstabilizációs rendszer, számtalan képméret és képfrissítési frekvencia többféle színtömörítéssel, továbbfejlesztett AF rendszer, telepített V-Log L színprofil, az elődénél nagyobb felbontású, Napsütésben is jól látható kijelző, 120 Hz képfrissítésű elektronikus kereső, USB-C 3.1 aljzat, amin keresztül nem csak tölteni lehet az akkut, de a gépet működés közben is el lehet látni energiával, élő közvetítésre való lehetőség, új akkumulátor – ezek mind olyan részletek, amelyek első blikkre nem is tűnnek fel, de használat közben annál inkább jelentenek értékes pluszt a felhasználó felé.
Szóval, a DC-GH5 Mark II egy igazi unikum annak, aki YouTube-ra, Facebookra, vagy más olyan közösségi platformra készít anyagot, ahol akár az élő közvetítést is engedik, de még professzionális közegben is megállja helyét, hiszen nem csak a képminősége kiváló, hanem olyan helyszínekre, olyan terepmunkára is magunkkal vihetjük, ahová a nála jóval nagyobb és nehezebb „nagyágyúkkal” már nem merészkednénk, vagy nem férnénk. Ugyanakkor nem csak a filmkészítők örülhetnek az újításoknak, hanem a fényképészek is, mivel a GH5 Mark II képminősége szinte minden igényt kielégít. Az pedig már csak hab a tortán, hogy a Panasonic a GH5 Mk II-t alacsonyabb áron kínálja, mint anno a GH5-öt adta induláskor! Ez egy igen kellemes meglepetés és szembe megy a mostanság bevett szokásoknak, hogy az új mindig drágább kell legye a régebbinél. A Panasonic DC-GH5 Mark II-re ráadásul most augusztus 31-ig egy bevezető promóció van érvényben, aminek keretein belül a váz megvásárlása esetén egy 25 mm F1.8 (Lumix H-H025) objektívet, valamint egy DMW-BLK22 típusú akkumulátort kapunk ajándékba! A részletekért látogass el erre az oldalra. Tőlem egyértelműen jár neki a „Kedvenc” plecsni!
Panasonic DC-GH5 Mark II
A Panasonic DC-GH5 Mark II vázat és a Leica DG Vario-Elmarit 12-60 mm F2.8-4 ASPH. (H-ES12060) zoomobjektívet a márka hazai képviseletétől kaptam bemutatóra. A fényképezőgép adatlapja itt tekinthető meg.