Sigma 28-105 mm F2.8 DG DN | Art – kell ennél több?

Nos, nem, nem igazán kell több a Sigma legújabb általános zoomjánál, a 28-105 mm F2.8 DG DN | Artnál, ha felhasználója az esetek túlnyomó többségében „általános” jellegű témát fényképez. A japán gyártó újdonsága ugyanis lefedi szinte a teljes „általánosnak” nevezhető gyújtótávolsági tartományt, amit nap mint nap használunk. Legyen szó nagylátószögről, standard gyútávról, vagy akár a portrézáshoz sokak által kedvelt 85-105 milliméteres fókusztávról, a Sigmával mindent meg tudunk oldani. Ráadásul a teljes tartományban F2.8-ról indul a móka, így sem a kellemes háttérelmosásról, sem a kellően nagy fényáteresztésről nem kell lemondania senkinek. Ráadásul a Sigma 28-105 mm F2.8 DG DN | Art olyan jól teljesített, hogy nem igazán lehet belekötni. De előbb vegyük szépen sorra a jellemzőket:

Szeptember elején startolt el hivatalosan a Sigma új gumiobjektívje, ám azt – szokás szerint – már számos pletykalap megszellőztette. Már a paramétereket is idő előtt tudni lehetett, de itt-ott azért akadtak pontatlanságok. Szóval, a Sigma 28-105 mm F2.8 DG DN | Art optikai formulája 13 csoportba rendezve összesen 18 lencsetagból áll, ahol 2 FLD, 1 SLD, illetve 5 darab aszférikus elem gondoskodik a kiváló képminőségről. Az élességállításért egy HLA (High-response Linear Actuator – azaz egy nagy nyomatékű lineáris fókuszmotorról van szó) típusú motor felel, ami gyors és néma élességállítást tesz lehetővé. A fókuszálás a tubuson belül történik, így nem változik az objektív hossza, nem forog a frontlencse a művelet közben. Manapság ez már szinte alapkövetelménynek számít, de nem olyan régen ez még nem volt magától értendő funkció a fotóiparban.

Kattints!

Mint az összes, manapság a márka által gyártott optika, úgy ez az Sigma objektív is kompatibilis a különféle DMF és AF+MF fókuszmódokkal, sőt, a Sony vázak különféle AF-segédfunkcióit is támogatja. Ezen túlmenően a JPEG formátumot használó fotósok is örvendhetnek, hiszen az optikai korrekciós szolgáltatások is elérhetők a váz menüjében, mint például a geometriai-, vagy a színkorrekció. A lencsetagok üvegfelületei mind megkapták a gyártó saját, úgynevezett „Super Multi-Layer Coating”, illetve „Nano Porous Coating” bevonatait, amelyek nem csak a képminőséget javítják (elsősorban a kontrasztot, illetve a szellemképek, becsillanások kivédését szolgálják), hanem a frontlencse tisztítását is nagy mértékben megkönnyítik (víz- és olajtaszító hatás). A lencserendszer tubusán megtalálható a blendevezérlő gyűrű, a fókusz- és a zoomgyűrű, a blendevezérlő retesze, a blende fokozatos/fokozatmentes működése közti váltókapcsoló, 2 db felprogramozható AFL gomb, fókuszmód kapcsoló, illetve a zoomgyűrű retesze, ami azt 28 mm-es állásban lezárja – ez utóbbi a zoomgyűrű elforgatásakor automatikusan kiold a meghibásodások elkerülése és a gyors munka elősegítése végett.

A Sigma 28-105 mm F2.8 DG DN | Art természetesen por- és cseppálló szigeteléssel van ellátva, így a kellően szigetelt fényképezőgép vázzal párosítva akár zordabb körülmények közepette is használható marad. Az újdonság L-bajonettes verziója továbbá kompatibilis a gyártó USB Dock UD-11 dokkolójával, aminek segítségével az objektív működése felparaméterezhető. További fontos műszaki paraméterek a következők: az objektív legkisebb tárgytávja a teljes zoomtartományban mindössze 40 cm, a legnagyobb nagyítási arány 1:3,1-hez, a 995 grammos tömeghez 87,8 x 157,9 milliméteres terjedelem társul. A szűrőmenet átmérője 82 mm, míg a blende írisze 12 darab (!) lekerekített lamellából áll. A magnéziumötvözetből kialakított tubus masszív, bronzból kialakított bajonettel csatlakozik a fényképezőgéphez.

Bár a gyártó sehol nem említi, és nem volt alkalmam kipróbálni, szóval senki ne vegye készpénznek, amit most leírok, mert ez saját vélemény: szerintem a Sigma 28-105 mm F2.8 DG DN | Art kompatibilis lehet a Sigma TC-1401 és TC-2001 telekonvertereivel, ugyanis a hátsó lencsetag kellően be van süllyesztve a tubusba, valamint zoomoláskor sem mozdul el ez az elem. De ez csak feltételezés részemről!

Bár kicsinek azért nem nevezhető a japánok újdonsága, azért nem akarta kicsavarni kezemből használat közben sem a Sony A7 III vázat. Így néz ki az említett szett egyébként:

És hogy legyen mihez hasonlítani, elővettem Sigma 24-70 mm F2.8 DG DN | Art lencserendszeremet, hogy mellétehessem a nagyobb átfogású 28-105 mm F2.8 DG DN | Artot:


Igen, nekem még a 24-70/2.8 első generációja van, de teljesen meg vagyok vele elégedve, nem hiányzik a dedikált blendevezérlő gyűrű

No, ha már kellően bemelegedtünk, akkor lássuk, hogyan teljesített optikailag a Sigma új remekműve! Első körben – szokás szerint – a geometriai torzítások mértékére voltam kíváncsi. De még mielőtt mutatnám a tesztképeket, álljon itt pár sor a szokásos tesztmetodikáról: a Sony A7 III full frame szenzoros vázat használtam az objektív teszteléséhez, ahol kizárólag RAW formátumot használtam a fotózás során. Bár igazából ezeknek csak a JPEG állományokra van hatása, mindenféle korrekció ki volt kapcsolva a váz menüjében. A RAW fájlokat az ipari szabványnak tekinthető Adobe Camera RAW modul segítségével alakítottam 10-es minőségű JPEG állományokká. Az ACR 16.4.0.1906 verzió (sem az azóta már megjelent újabb kiadása – a szerk.) még nem ismeri a Sigma 28-105 mm F2.8 DG DN | Artot, így korrekciós profil nem volt elérhető, de azt amúgy sem szoktam használni a tesztképek elkészítésekor és elemzésekor.

Ahogyan a fenti animáció is mutatja, 28 és 35 mm-es állásban még hordótorzítás látható, majd 50 mm-en ez megszűnik, 70 mm-en és fölötte pedig párnatorzításba megy át a kép. A torzulások könnyen korrigálhatóak, mivel semmiféle hullámvonal („bajusz”) nincsen bennük.

Mint minden zoomnál, úgy az új Sigmánál is kíváncsi voltam arra, mennyire mászik el középpont zoomoláskor. Ennek mértéke minimális, szinte elhanyagolható volt. Ennek próbájához a szettet stabil, masszív háromlábra szereltem, majd kioldóval kattintottam el a vázat minden egyes gyújtótávolsági érték beállítása után pár másodperccel.

Ahogyan azt a gyártó is ígérte, a fókuszlégzése minimális az optikának, így filmkészítők, operatőrök is fellélegezhetnek.

Kattints!

Az optika a próbáim során parfokálisnak tűnt, tehát az egyik gyújtótávolsági végértéken előre manuálisan beállított élesség a teljes tartományban megmaradt zoomoláskor (F2.8 mellett végeztem a próbát, hogy a mélységélesség minél kisebb legyen).

A Sigma 28-105 mm F2.8 DG DN | Art 28, 70 és 105 mm-es állásban mutatta F2.8-on a tartomány legerősebb peremsötétedését, ám – csakúgy, mint a többi gyútávon – ez a jelenség gyorsan felszívódott, ahogy elkezdtem szűkíteni a blendét: 28 mm-en F8-nál teljesen eltűnt a vignettálás, majd 35, 50 és 70 mm-en F5.6 is elég volt, illetve 105 milliméteren F4.5 körül már teljesen kitisztult a kép. A többi animációt a szerverre, a képminták közé töltöttem fel. Lássuk, milyen volt a képélesség:

Kattints!

A kép közepe F2.8-as rekesznyílás mellett is pont olyan éles és kontrasztos, mint például F5.6-on; szemmel látható minőségjavulás nem tapasztalható rekeszeléssel, a rajz teljesen nyitott blende mellett is pazar! A tesztkép extrém szélein, azaz sarkában már más a helyzet, itt F4.5-F5.6 körül makulátlan a kép.

Kattints!

A kép közepén 35 milliméteren talán egy leheletnyivel lágyabb a rajz F2.8-as blendenyílás mellett, mint például F4.0-en, de erre is csak akkor jöttem rá, amikor a monitorhoz közel hajolva lestem a pixeleket. Valós felhasználás mellett bizonyára nem venni észre. A képek saraiban viszont már F4.0-től nagyon jó, F5.6-tól hibátlan a képminőség.

Kattints!

50 milliméteren a kép közepe talán picivel több mikro-részletet mutat meg F4.5-re szűkítve a blendét, de itt is nagyon alaposan meg kellett néznem a fotókat, hogy észrevegyem ezeket az eltéréseket. A sarkokban viszont F8-tól mondanám tökéletesnek a rajzot.

Kattints!

Tovább zoomolva, 70 milliméteres gyújtótávolságon rekeszeléssel én már nem vettem észre javulást a képminőségben: a fotó közepe már F2.8-on is szuper volt. A sarkokban itt is az F8-at mondanám tökéletesnek, de talán már az F5.6-os érték is hasonló részteleket mutat meg. Nem tudom, döntse el mindenki maga.

Kattints!

Végül 105 milliméteren kellett bizonyítania az objektívnek: F2.8 mellett a kép közepe egy nagyon picivel lágyabb rajzot mutatott, mint az F4.0 mellett készült fotó, de lehet, hogy már káprázott a szemem. A sarkokban viszont egyértelmű az F5.6-os érték nyújtotta minőségnövekedés.

Kattints!

Összességében elmondhatom, hogy nagyon meg voltam elégedve a Sigma 28-105 mm F2.8 DG DN | Art képminőségével, rajzával. Főleg akkor igaz ez, ha figyelembe vesszük, hogy egy nagyobb átfogást kínáló standard zoomról beszélünk, nem pedig egy sor fix gyújtótávolságú lencserendszerről. A képmintákat ide kattintva tekintheted meg.

Értékelés

A Sigma az elmúlt évek során nagyon megtanult objektívet tervezni és építeni. Egymás után dobta piacra a jobbnál jobb optikákat, s nem kivétel ez alól a 28-105 mm F2.8 DG DN | Art sem, ami szintén nagyon jól sikerült. Persze, mindenbe bele lehet kötni, így ebbe a lencserendszerbe is („Miért nem 24 mm-ről indul?”, vagy „Miért nincs benne képstabilizátor?”), de minden esetben tartsuk szem előtt a korlátozó tényezőket, amiért nem létezik és soha nem is fog létezni „tökéletes” objektív: mindig kompromisszumot kell kötni a tervezés és a gyártás során, ha azt akarja egy gyártó, hogy piacképes legyen a terméke. Adott egy büdzsé, adott egy tervezett piaci ár – ezek nagyon komoly megkötések a mérnökök részére, akik bizonyára szívesen szárnyaltatnák tudásukat..

Szóval, a Sigma 28-105 mm F2.8 DG DN | Art egy nagyon jól sikerült standard zoom, ahol a gyártó megtalálta az arany középutat minden szempontból: ez az a tartomány, amit egy „hétköznapi” fotós a leggyakrabban használ, a 995 grammos tömeg még pont kellően alacsony ahhoz, hogy akár egész nap magunkkal vigyük egy városi fotózásra, a képminőség minden gyújtótávolsági értéken „ott van a szeren”, színezéssel nem találkoztam, de a becsillanások is jól kordában vannak tartva, ráadásul a fókuszmotor sebessége is igen sebes, soha nem az eszköz miatt nem tudtam meglőni egy fotót. A bokeh kellemesen lágy – „vajpuhán olvadnak” az élességi síkon kívül eső elemek. Bruttó 649 990,- forintért egy remek igáslovat vásárolhatunk, amire ráadásul 3 év garancia is vonatkozik. Tőlem jár neki is a „Kedvenc” biléta!

Sigma 28-105 mm F2.8 DG DN | Art

A Sigma 28-105 mm F2.8 DG DN | Art objektívet a márka hazai képviseletétől kaptam bemutatóra. A termék honlapja itt található.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...