11 jele annak, hogy nem lesz sikeres a fotós bizniszed

A fényképészet már pár évtizede digitális korszakába lépett, s azóta folyamatosan egyre csak nő azok száma, akik úgy gondolják, hogy ebből a szép elhivatottságból meg akarnak élni. Vannak önképzett zsenik, vannak nagyon képzett szakik esztétikai érzék nélkül, akik viszont megbízhatóan hozzák a kötelező beállításokat, mint az a nagykönyvben le van írva, vannak őstehetségek, akik már az első fényképükkel a hírekbe kerülnek, azonban vannak a „sima” kocafotósok is, akik jól elvannak programautomatika módban. A felsoroltak közül (és persze rajtuk kívül is) nem kevesen gondolják azt, hogy a „NÉV Photography” címadással azonnal vérprofi, milliókat kereső vállalkozást indíthatnak útjára. Nos, van, akinek bejön az álma és tényleg sikeres lesz pályafutása, de – sajnos – sokkal többen vannak, akik nem viszik semmire, vagy csak vegetálnak fotósként. Íme, 11 ok, hogy miért nem sikerült nekik: (készült az fstoppers.com anyaga alapján)

1. A Mr. Mindentudó

Valószínűleg mindenki találkozott már a Mr. Mindentudóval, hiszen ezekből az emberekből nem csak a fotósszakmában akad bőven. Mr. Mindentudó mindent tudni vél (s ráadásul jobban is, mint bárki más), pedig egész életünk egy nagy tanulás (jó pap holtig tanul, ugye), és felnőttként még a gyerekektől is van mit ellesnünk. Ahogy a szakma fejlődik, úgy a technológiák és a módszerek is – már csak ezért sem állíthatjuk magunkról, hogy már mindent tudunk.

2. A negatív fickó, aki mindent kommentál (más nevén a Troll)

Megkeseredett emberekből, sajnos, Magyarországon nagyon sok van. Annyira megalázó tud lenni, ha fél életünket végig tanultuk, vizsgáról vizsgára izgultunk, tényleg kitanultuk szakmánk minden csínját-bínját, majd jön egy „kis senki”, akinek fele annyi szaktudása sincs, mint nekünk, és mégis learatja a babérokat helyettünk. Persze, rá lehet fogni a sikertelenséget a rossz hozzáállásra, a negatív, pesszimista szemléletre, de ha valaki folyamatosan csak rossz visszajelzéseket kap a környezetétől, akkor egyszer csak átesik a ló túloldalára és trollként születik újjá. Jellemző rájuk, hogy sokat, rengeteget írnak, ami javarészt a másik ócsárolásában merül ki. Semmi sem jó nekik (látszólag, legalábbis), mindenben csak a rosszat látják. Kerüljük el ezeket az embereket.

3. A felszerelés központú fickó

Közülünk sokan amatőrként kezdte pályafutását, s mint olyan, gyakran beleesett abba a hibába, hogy a kevésbé jól sikerült képeit az „ócska” felszerelésére fogta. Továbbtanulás helyett újabbnál újabb fotós cuccok kerülnek a táskába, s végül annyi pénzt öltünk a felszerelésbe, hogy leginkább már el sem indulunk képelni, mert a zavarba ejtően sok és sokrétű cucc egyszerűen gátolja az ember alkotóképességét, alkotókedvét. Minél hamarabb sikerül ráébrednie valakinek arra, hogy a fényképezőgép, az objektív és a számtalan kiegészítő csupán egy szerszám, annál hamarabb fogunk jobb fényképeket lőni. Sajnos, sokan rekednek meg ezen a szinten, és sikertelenségüket mindig szépen becsomagolják a „nincs meg a megfelelő felszerelésem” kifogásba.

4. Ha nem fogadod el az építő jellegű kritikát

Tudom, főleg kishazánkban divat mások munkájának fikázása. De hidd el, hogy létezik építő jellegű, jó szándékú kritika, amit érdemes meghallgatni, elolvasni és megszívlelni. Persze, nehéz kiszűrni, hogy ki a troll, és ki az, aki valóban segíteni szeretne, csak esetlenül fogalmazta meg mondandóját. Az internet személytelen, nem látjuk egymás mimikáját, nem halljuk egymás hangját, így a kommunikáció lényege elvész, csupán az odavésett betűhalmaz marad meg, amit mindenki úgy értelmez, ahogy épp hangulata engedi.

5. Ha csak kliséket fotózol és nem szakosodsz

Világszerte több milliónyi „fotós” tevékenykedik – ne légy te is egy a sorban, aki a megszokott klisékkel él. A sikeres fotós kilóg a sorból – az emberek unják az előre beállított, kiszámítható fényképeket. Találj olyan beállítást, olyan kompozíciót, amit még nem használtak rongyosra, amiben még ott van a meghökkentő hatás, ami elcsodálkoztatja az embereket! Szakosodj! Nem lehet mindenhez érteni, nem lehet a fotózásnak az összes irányzatát mesteri szinten művelni. Ismerd meg mindegyik irányvonalat, majd szakosodj arra, amelyik a legjobban megfog, s tanuld ki minden apró részletét, váljon életformáddá.

6. Ha nem érted meg a marketing szerepét és fontosságát

Évekkel ezelőtt még lehetett ignorálni a Facebookot, a Twittert és az Instagramot. Ma már – némi túlzással – nem lehet nélkülük élni. Fontos megértened, hogy a munkádat, magadat el is kell tudnod adni. A legjobb, legegyszerűbb módja ennek a közösségi háló aktív használata, ahol számtalan rajongót, követőt szerezhetsz. Menedzseld magad, mert helyetted senki sem fogja ezt megtenni!

7. Ha szakmád csak munka, s nem egyben hobbid

Ha csak a pénzért fotózol, egy idő után kiégsz, s ez látszódni fog a képeken is. Hidd el, ahhoz, hogy valamiben igazán sikeres lehess, ahhoz szívvel-lélekkel „ott kell lenned”, nem elég csak beállítani a matematikailag tökéletes kompozíciót – erre egy betanított majom is képes. Ha nem adod hozzá azt a bizonyos szikrát, ha nem lehet „téged is látni a képben” (nem, ne állj oda te is a modell mellé!), ha nincs meg benned a tűz, a több, a jobb iránti folyamatos igény, akkor nem fogod sokra vinni. Persze, beülhetsz egy stúdióba, s készítheted a tablóképeket reggeltől estig órabérért, de hidd el, már abban a szakágazatban is oda mennek a kölkök, ahol valami pluszt kapnak a pénzükért.

8. A minőség helyett a mennyiségre helyezed a hangsúlyt

Hát igen, míg a filmes korszakban nem lehetett ész nélkül sorozatfotózni, hiszen erősen korlátozott volt a lőhető képek száma, addig a digitális gépeknél „ingyen” van a fotózás. „Elrontottam? Na bumm, majd lövök másik tízet!” – ilyen hozzáállással sosem kapod el a lényeget. Törekedj arra, hogy egyetlen egy fotó készítésével kapd lencsevégre a témát, de az a kép az legyen olyan, hogy „mindenki megnyalja utána mind a tíz ujját”!

9. Ha nem reagálsz kérdésekre, megkeresésekre

Ugye ismered azt a szuper érzést, amikor írsz valakinek egy mailt és szinte azonnal meg is kapod a választ? Légy te ennek a szuper érzésnek az okozója! Ha valaki kérdez, megkeres kérdésével, problémájával, gondjával, akkor légy udvarias és válaszolj. Adni-kapni jó, kölcsön kenyér visszajár stb. Legyen alapszabályod, hogy az emaileket 24 órán belül megválaszolod. Nem kell regényeket írni, lehetsz lényegre törő is, de érezze a kérdező, hogy foglalkoztál vele, s nem csak lerázni akarod.

10. Ha nem hagyod, hogy támogassanak, segítsenek

Mindannyian emberből vagyunk. Hibázunk, örülünk, sírunk, boldogok vagyunk, depresszióba esünk – fontos, hogy legyen valaki melletted, aki segít. Ez a valaki lehet egy fotós szakkör is, csak ne érezd azt, hogy egyedül vagy. Legyen kivel megosztanod sikereidet, sikertelenségedet – legyen, aki veled örül és nem csak szóban, hanem munkádban is támogat. Igen, belátom, hogy nem könnyű, de keress magadnak olyan pozitív környezetet, ami jó hatással van rád és a munkádra. Legyen kiből erőt merítened!

11. Ha nem térnek vissza hozzád az ügyfeleid

..akkor biztos lehetsz benne, hogy valamit nem jól csinálsz. Nem könnyű új klienseket szerezni, de a régieket megtartani talán még nehezebb. Kommunikálj, figyelj oda az igényeikre, köszöntsd fel a fontosabb ügyfeleidet nevük napján, karácsonyra vigyél egy üveg bort – törődj velük, hogy csúnyán fejezzem ki magam „belőlük élsz”!

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...