Teszt: Nikon D850

Funkciók, szolgáltatások II.

A Nikon D850 egy igen összetett time lapse módra képes, amivel „akár 8K felbontású” filmeket is összeállíthatunk. Fentebb már utaltam rá, hogy a fényképezőgépben kétféle time lapse (időzített felvétel) mód van. Ez az első, és ezt a fényképezés menüjének utolsó lapján érjük el. A másik, amit a mozgókép menüben találunk annyiban tér el ettől, hogy ott 4K a maximális felbontás, és a gép maga rakja össze a videót a paraméterek alapján, itt viszont csak a képek kerülnek a memóriakártyára, azokat egy külső, harmadik féltől származó szoftverrel kell összeraknunk mozgóképpé.

Nem újdonság, hiszen már pár korábbi Nikon dSLR vázban is megtalálható volt a kijelző színegyensúlyának beállíthatósága, de fontos funkció, szóval megemlítem:

A D850 hátsó kijelzőjének színvilágát igen finoman, pontosan be lehet lőni, így az olyan munkáknál, ahol rendkívül fontos a felvett és a kijelzőn megjelenített színek azonossága, aranyat érhet ez a lehetőség. Egy referenciakép alapján is beállítható a kijelző fehéregyensúlya, amint az a fenti képen látható is.

Az „AF finomhangolása” címszó alatt az olyan objektívek fókuszát lőhetjük be a kívánt értékre, melyek valamiért a téma elé vagy mögé fókuszálnak. Ez sem újdonság, a legújabb Nikon vázakban már szerepel a funkciók listáján.

A „Nem-CPU objektívek adatai” menüpontban az olyan manuális lencserendszerek adatait írhatjuk be, melyek semmiféle elektronikus csatlakozóval nem rendelkeznek, tehát a váz alaphelyzetben nem tudná, hogy csak egy sima cső van rácsavarva, vagy esetleg egy antik objektív. Ha beállítjuk az adatokat, akkor azok bekerülnek a képek EXIF adattáblájába.

Van HDR szolgáltatás, ami azonban csak akkor aktiválható, ha kizárólag JPEG-ben fotózunk. Szerintem egy ilyen kaliberű vázba ez egy fölösleges funkció, sokkal jobb, szebb eredmény érhető el, ha RAW fájlból építünk magunknak egy nagy dinamika átfogású fotót.

Remek és valóban hasznos újdonság a „Fókuszléptetéses fényképezés” szolgáltatás, ami elsősorban makrózáskor villantja meg foga sárgáját. Tegyük fel a fényképezőgépet egy stabil állványra, állítsuk be, hogy összesen hány felvétel készüljön (maximum 300 lehetséges), mekkora legyen a felvételek közti eltérés az élességi sík elhelyezése szempontjából (1-10 közti érték), mennyi legyen az időköz (max. 30 mp) az egyes felvételek közt (kvázi fókuszléptetéses time lapse felvételt készíthetünk!), illetve, hogy szeretnénk-e expozíció simítást. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a gép az expozíciót úgy állítja be, hogy az ne térjen el túl nagy mértékben az előző képétől.

Egy általános jellegű makró felvételnél (pl. virág feje) lehetőleg minél nagyobb élességlépést válasszunk, és ne legyen több az expozíciók száma 20-nál. Persze, ki kell kísérletezni, hogy melyik témához melyek az ideális beállítások. Ja, még valami: a képeket egy harmadik féltől származó képfeldolgozó szoftverrel kell összeadni (pl. Adobe Photoshop, Helicon Focus, Zerene Stacker, Picolay, Gimp stb.).

Jópofa funkció a digitális szintező, ami „vadászrepülőgépet megszégyenítő” módon tárja elénk élőképes módban a szintezőt. Ha zöldek a csíkok, akkor állunk teljesen szintben.

Egy nagyon rég vágyott és kért funkció az élkiemeléses fókuszsegéd! A Nikon végre implementálta ezt a funkciót, és nem is akárhogy! Természetesen élőképes módban vehetjük igénybe a focus peakinget; az élkiemelés sízne lehet fehér, vörös, sárga, vagy kék (Egyéni beállítások – Fényképezés/kijelzés – Élességkiemelés színe), intenzitása pedig 1, 2, 3, ahol 3 a legerősebb. Szerintem érdemes kizárólag a hármas szintet használni, a második csak kontrasztos témán látszik, ha épp nem tükröződik a kijelző, míg az egyes szint szinte teljesen észrevehetetlen.

A Nikon D850 élőképes (kontrasztérzékeléses) autofókuszának a sebessége sokat javult, de még mindig nincs azon a szinten, ahol például a Canon Dual Pixeles rendszere található. A fenti videó azt mutatja, hogy AF-F fókuszmóddal, futó videofelvétel mellett hogyan teljesít az AF.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...