Portréobjektívekről szóló cikksorozatom mostani része a Zeiss Batis Apo Sonnar T* 135 mm F2.8 Sony FE bajonettes változatáról szól. Még év elején, tavasszal mutatta be a Zeiss ezt a hosszú portréobjektívet, aminek különlegessége, hogy OLED kijelzővel, autofókusszal és beépített képstabilizátorral egyaránt rendelkezik. A Zeiss a Batis széria tagjait egyébként kifejezetten a Sony full frame szenzoros, tükör nélküli rendszerkompaktjaihoz tervezte (A7, A9). A Batis lencserendszerek időjárásállóak, tehát párás, gyenge esős időjárásban sem kell otthon hagyni felszerelésünket.
A Zeiss Batis Apo Sonnar T* 135 mm F2.8 „fémből és üvegből” van, tömege 614 gramm, mérete 133 x 98 mm (hossz kupakokkal x legnagyobb átmérő). A szűrőmenet átmérője 67 mm, a legkisebb tárgytáv pedig 87 cm (értelemszerűen a szenzor síkjától mérve). Az átlósan 18°-os látószöggel rendelkező optika 14 lencsetagból áll, melyeket 11 csoportba rendezve helyeztek el a tubusban. A kilenc lamellából álló blendét F2.8-22 közti értékekre lehet beállítani.
A termék dobozában műanyag napellenzőt is találunk, ami kellően jó minőségű. A széles, gumírozott fókuszgyűrű elektromechanikus módon van összekötve a lencsetagokkal, így a kézi élességállítás sebessége nem konstans, hanem attól függően gyorsul, milyen hévvel fordítunk a gyűrűn. A fókuszgyűrűnek azonban más funkciója is van: a fenti képen látható OLED kijelzőn megjelenített információkat lehet vele paraméterezni. Ha balra tekergetjük a gyűrűt, akkor egy idő után megjelenik a menü, amiben beállíthatjuk, hogy a fókusztávot folyamatosan, vagy csak kézi fókusz (MF) esetén mutassa az objektív, de ki is kapcsolható ez a funkció. Ha a fókuszgyűrűt kitartóan a másik irányba forgatjuk, akkor a metrikus és angolszász mértékegységek közül választhatunk (méter és láb). Íme, egy videó arról, hogyan működik a távolság kijelzése:
A Zeiss Batis 135 mm F2.8 azért csak F2.8-ról és nem F2-ről, vagy F1.8-ról indul, hogy ne legyen túl nagy/nehéz/drága, ugyanis a mérnökök egy ideális egyensúlyra törekedtek ami ezeket a paramétereket illeti.
Az időjárásálló felépítésnek része, hogy az objektív a foglalat oldalán is kellően szigetelve legyen. Ezt egy kék színű, lágy műanyagból készített gyűrű biztosítja. Mint minden ilyen gyűrűnél, úgy itt is fontos, hogy tisztán tartsuk a felületét, és időnként nagyon vékonyan „átleheljük” szilikonzsírral.
Tesztemhez egy Sony A7R II vázat kaptam kölcsön a Zeiss objektívjeit forgalmazó Fotoplus Kft.-től, így csak az ezzel a géppel együttesen szerzett tapasztalataimról tudok beszámolni. A 135-ös Batis mérete és tömege jól illik e vázhoz, fényképezés közben megvan az egyensúly.
A Batis Apo Sonnar T* 135 mm F2.8 már nevével is utal arra, hogy apokromatikus felépítésű, tehát vélhetően alacsony lesz a színhiba mértéke, ha lesz egyáltalán lilás él-elszíneződés. A tesztben tehát ezt a lépést vettem előre, lássuk, mit tud a lencserendszer a különböző F-értékeken:
Valóban igen jól kordában van tartva a színezés, bár teljesen nyitott rekesznél még látszanak az erősen kontrasztos képrészleteken a lilás élek; F4-re rekeszelve már alig, F5.6-on pedig már semmi színezés nem tapasztalható. Vajon mekkora az optikai torzítás? Elvileg a kisteléknél minimális párnatorzítás jelentkezhet:
S valóban, ha az Adobe Camera RAW-ban nem kapcsoljuk be a korrekciós profilt, akkor látható, hogy a 135 mm-es Batis „párnázik”. És így néz ki a kép, ha bekapcsoljuk a képjavító profilt:
A fényerősebb objektívekre szintén jellemző, hogy képünk kissé sötétebb a sarkok felé, azaz peremsötétedés, vignettálás lép fel nyitott rekeszértékeknél. A Batis 135 mm F2.8 sem kivétel e jelenség alól:
Ha RAW fájlokat hívunk, egy egyszerű mozdulattal javítható a sarkok sötétedése, ami egyébként F5.6 környékén már magától is megszűnik. Van, akinek nem tetszik, de szerintem ez a jelenség egyedi hangulatot kölcsönöz fényképeinknek.
A Sony A7R II szenzormozgatásos képstabilizátorral van felszerelve, ami már önmagában is elég hatékonyan működik, így kissé értetlenül álltam e részlet előtt: a Zeiss a Batis 135 mm F2.8-ba ugyanis optikai egységet szerelt. Valahogy ez az optikai stabilizátor képes együttműködni „a vázba szerelttel”, tehát nem oltják ki egymás hatását. Valószínűleg a stabilizátor nélküli Sony vázakra is gondolhatott a gyártó.
Az autofókusz sebessége függ a fotózáshoz használt fényképezőgéptől, a menü beállításaitól, a témától és a fényviszonyoktól, így csak egy általános véleményt tudok mondani róla: a Batis 135-ös AF motorja halk, jó közepes sebességet nyújtott a próbák során. A pontosságra szintén nem lehet mit mondani, mert az is erősen váz-függő. Másfél-két méternél távolabbi témáknál nem volt semmi gondom, de az ettől közelebbieknél gyakran történt, hogy a fókusz nem oda esett, ahová szerettem volna: általában a célpont mögé állt élesre a rendszer, de ez vélhetően nem az objektív, hanem a váz problémája.
„És milyen a bokeh?” – lágy, „krémes”, kissé cirkuláris, és a középponttól kifelé haladva macskaszemre hasonló alakúak lesznek a bokeh-körök. Kinek milyen az ízlése, nekem tetszik ez a Zeiss-re jellemző háttérelmosás – aki viszont tökéletes kör alakú „szappanbuborékokat keres”, az ne itt tegye. Képmintáimat itt találjátok.
Értékelés
Autofókuszos, stabilizátoros, OLED kijelzős Zeiss objektív? Igen, a jövő a nagy hagyományokkal rendelkező gyártónál is elkezdődött! Nagyon tetszett a Zeiss Batis Apo Sonnar T* 135 mm F2.8 képminősége (már F2.8-tól borotvaéles kép a fotó közepén), általános képi világa, a színek, a kellemes háttérelmosás (bokeh), az OLED kijelző, ami minimális mennyiségű árammal is beéri, és állandóan, precízen jelzi, milyen távol vagyunk a témától. Némi megszokás után nagyon jól használható az elektromechanikus fókuszgyűrű, ami jó széles, és gumírozásának hála biztos fogást garantál. Azonban csak ritkán lesz rá szükségünk, hiszen a beépített fókuszmotor remekül teszi a dolgát, ha épp nem autóversenyt szeretnénk fotózni. Csupán a viszonylag magas, bruttó 629 900 forintos ára miatt csúszott le nálam a kedvenc értékelésről, de így is „Ajánlott” lett!
Zeiss Batis Apo Sonnar T* 135 mm F2.8
A Zeiss Batis Apo Sonnar T* 135 mm F2.8 objektívet és a Sony A7R II fényképezőgépet a Fotoplus Kft.-től kaptam a cikkhez.