Tapasztalatok és értékelés
És akkor jöjjenek a vezetés közben szerzett tapasztalatok! Emlékeztetőül érdemes visszakanyarodni arra a tényre, hogy a Xiaomi Electric Scooter 4 Pro 10-colos, levegővel töltött, öngyógyító, belső nélküli gumiköpenyekkel szerelt kerekeken gurul. Bár nincs dedikált rugózása a járműnek, a kerekeknek köszönhetően még térkövekkel kirakott úttesten is kényelmes a közlekedés (kivétel a macskakő, de azon mivel kényelmes haladni?). A kényelmet tovább fokozza a lágy erőkifejtés. Számtalan olyan rollerrel volt már dolgom, ahol a gázkar egyrészt csak a 0-1 állást ismerte (semmi, majd „csutkagáz”), és az erőkifejtés rángató volt, de a Xiaomi Electric Scooter 4 Pro esetében szépen, egyenletesen gyorsulhatunk.
Amint azt már korábban említettem, a kormány lehetne 5-5 centivel szélesebb, akkor még biztonságosabb érzés lenne a vezetés. Hepehupás úton így azért nem volt annyira élvezetes a navigálás.
A „trepni” hasznos felülete jó hosszú, szélessége kielégítő, de nekem hiányzott a végéről a fellépő, amire a támasztó lábbal fel lehet lépni, ami gyorsításkor, utazáskor megnöveli a biztonságérzetet és a kényelmet.
Igaz, csupán 25 km/ó az önerőből elérhető csúcssebesség, de lejtőn haladva jóval gyorsabb is lehet az ereszkedés. 30 km/ó sebességnél a jármű elkezd csipogni, hogy figyeljünk oda, majd 35 km/ó-nál még eszeveszettebbül rázendít. A jelzés jogos, higgyétek el, untig elég a 25 km/ó korlát!
A Xiaomi Electric Scooter 4 Pro kapaszkodóképessége a gyártó szerint lehetővé teszi azt, hogy akár 20%-os emelkedőkön (11,3°) is feljussunk, de saját tapasztalatom szerint ez egy elég optimista adat. Igaz, az én testtömegem nem az átlagot reprezentálja, de egy felnőtt, európai férfiember azért csak eléri a 85 kilogrammot. Szóval, a Xiaomi Electric Scooter 4 Pro meglepően erős, itt valószínűleg „őszinte” 350/700 Watt hajtja az első kereket, és rengeteg helyen el tudunk vele evickélni még itt, Budapest XII. kerületében is (Hegyvidék), de alapvetően ez egy városi közlekedésre kitalált jószág, nem egy 3-4 kilowattos szörnyeteg, ami még alattam is felrohan az Erzsébet-kilátóig.
Ennek tükrében a hatótávolság sem volt akkora, mint az a paraméterlistán szerepel. Bár az augusztusra beígért új firmware még nem volt feltelepítve a gépre (még nem jött ki), a hatótávnak elvileg 40-45 kilométeresnek kellene lennie. Bizonyára egy 75 kilós sofőr mellett, sík, egyenes úton, 20°C-os környezeti hőmérsékletben, szélcsendben ez meg is valósítható, alattam a 25-35 km volt a csúcs, ahol még nem féltem, hogy nem jutok már haza. Két konkrét példa: a) S-módban, kőkeményen megjáratva a „dombok között” 100%-ról 28%-ra 19 km alatt esett le a töltés, az alkalmazás még további 12 megtehető kilométert jósolt (nem hittem neki), b) szintén S-módban 100%-ról 37%-ra 21 km alatt esett a töltés, miután még 16 megtehető km-t írt a szoftver – ez utóbbi esetben „városibb” környezetben használtam a gépet, csak minimális hegymászást hajtottam vele végre.
A kapaszkodóképességről (aki ismeri a kerületet, az tudja, aki nem, az nézze meg a térképen): a Bürök utcán felfelé haladva 10 km/ó-ra is visszaesett a sebesség, a Tornalja utca felétől pedig be kellett segíteni 2-3x lábbal. A Fodor utca és a Mártonhegyi út kereszteződéséből a Mártonhegyin felfelé az összes emelkedőn segíteni kellett lábbal a motor munkáját. A németvölgyi úton, illetve annak szervizútján a roller végig felment önerőből, itt a minimum 12-14 km/ó volt. A Márton Áron tértől felfelé haladva a Hóvirág úton 3-4x segíteni kellett az emelkedőn a motort, ahol önerőből képes volt haladni, ott legfeljebb 13-16 km/ó volt a csúcssebesség. Gazdagrétről a Márton Áron tér felé a Törökbálinti úton haladva esélytelen volt felrollerezni önerőből. Mondjuk ez nem csoda, mert még elektromos biciklivel is igencsak izzasztó itt feljutni. A Normafa úton önerőből végig felment a roller a Normafáig, de itt-ott eléggé leesett a sebessége, és sajnálatból besegítettem a motornak pár láblendítéssel.
Vélemény-összefoglaló és értékelés
Nagyon vártam már a Xiaomi Electric Scooter 4 Pro elektromos rollerrel való személyes találkozást, mert a képek és a műszaki leírás alapján még csak sejteni lehetett, hogy egy újabb, igazán minőségi gépet rakott össze a Xiaomi. Aztán eljött végre a nagy nap, és két hetes próbaüzem után nyugodt szívvel kijelenthetem, hogy valóban ütős gépezet lett a Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. Minőségi anyagok, minőségi megmunkálás jellemzik – semmi nem kotyog, nem lötyög, nem nyikorog. Új, ötletes megoldásokkal teszi könnyebbé a rollerhívők életét a gyártó: a defektálló, „öngyógyító”, belső nélküli gumiköpenyek önmagukban megérnek egy misét, de az egyszerű és egyben nagyszerű kormánypózna-rögzítő mechanika és a mágneses töltőcsonk is remek fejlesztés. Az elektromos kisjármű világítása szintén dicséretet érdemel, hiszen az erős fényszórónak hála nem csak mi vagyunk láthatók a forgalomban, hanem mi is láthatjuk a környezetünket – koromsötétben is!
A 350 Wattos motorral a gyártó nagyjából kihozta a maximumot abból a keretből, amit az EU és a törvényhozók engednek. Ha ettől erősebb és gyorsabb lenne a roller, akkor már a segédmotoros kerékpárok kategóriájába kerülne, ahol kötelező lenne a sisak (persze, így is az, mert életünk csak egy van), a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás, a jogosítvány, ráadásul jogszerűen nem is haladhatnánk vele olyan útszakaszokon, ahol így nyugodt szívvel hajthatunk. Nagyon rákívántam a kis dögre, de itt, a Hegyvidéken azért több erőre van szükség. Városi közlekedésre, rohangászni – főleg, ha nem vagy akkora haspók, mint én – tökéletes választás! Nem kell félni attól sem, hogy nem lesz hozzá alkatrész, hiszen idehaza nem egy ismeretlen márka a Xiaomi. Adom neki a „Kedvenc” bilétát, mert kategóriájában nem csak teljesítményével, de bruttó 260 000 Ft körüli árával is szuper választás!
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro
A Xiaomi Electric Scooter 4 Pro elektromos rollert a márka hazai képviseletétől kaptam tesztre. A jármű weboldala itt található.