Évek óta folyamatosan azt hallani, hogy csakis a full frame érzékelővel szerelt fotómasinákkal lehet a legjobb képminőséget elérni – legyen szó jel/zaj viszonyról, vagy dinamikáról, a méretből sosem nincs elég. Azonban a szenzortechnológiák és a képalkotó algoritmusok rohamos fejlődésével manapság már sokkal árnyaltabb a helyzet, mint mondjuk tíz évvel, vagy akár öt évvel ezelőtt. A photofocus.com egy érdekes cikkben összeszedett hét pontot, amiben a szerkesztő elénk tárja, hogy valójában miért is nincs szükségünk full frame lapkás gépre. Íme:
1. A rossz fényviszonyok és az alacsony zajszint esete
A teljes Leica képkockás gépek mellett talán a domináló érv az, hogy a kisebb lapkákkal szerelt vázaknál jobb jel/zaj viszonyt nyújtanak. S valóban, ezt nem lehet elvitatni a „nagy vasaktól”, de amit a legtöbb MILC nyújt ezen a téren, az sem egy rossz teljesítmény. A „rossz fényviszonyok vallása” valószínűleg sokakat beszippantott, ám ezzel érvelni nem túl célravezető. Az elmúlt 100 évben ugyanis a fényképészek nem nagyon foglalkoztak a „rossz fényviszonyok melletti teljesítménnyel”: hoztak fényt, csináltak fényt, kölcsönöztek fényt, visszavertek fényt stb. A vakuk, a reflektorok és más mesterséges fényforrások bárhol bevethetőek, s mivel a FÉNYképezés alapvetően a fénnyel való munkát jelenti, érthetetlen, hogy manapság miért lett annyira divatos a fény nélküli fotózás.
2. A papírvékony mélységélesség
A „rossz fényviszonyok vallása” után második helyen a kis mélységélesség bevehetetlennek tűnő bástyája áll a FF szenzorok mellett. Kedves olvasó, valószínűleg nem tudod, de nem minden fotóhoz kell a papírvékony mélységélesség. Sőt, a legtöbb esetben inkább zavaró tényező, ha túl csekély része éles a témának. Ha kell, a tükör nélküli rendszerkompaktoknál is el lehet érni a kívánt hatást: vagy nagy fényértékű objektívekkel (remek példa erre az Olympus M.Zuiko Digital ED 75 mm F1.8, a Panasonic 42,5 mm F1.2, a Fuji XF 56 mm F1.2 stb.), vagy szoftveres utómunkálatokkal, ahol az F22-ből is tilt/shiftet meghazudtoló eredményt lehet elérni pillanatok alatt.
Olympus M.Zuiko Digital ED 75 mm F1.8 @ F1.8
3. A flexibilitás érve
Igen sok full frame vázzal fotózó fotós szereti használni a régi objektíveket, s gyakran azt hiszik, erre csakis a FF vázukkal van mód. Óriási tévedés! Pont fordított az eset: a tükör nélküli rendszerkompaktok kis bázistávolságának köszönhetően (s persze a megfelelő közgyűrű közbeiktatásával) szinte bármilyen üveg felcsavarható a MILC-ek elé, ami egyáltalán nem mondható el a FF vázakról (pl. Nikon F-re nem megy rá a Canon EF lencserendszer sem).
4. A képélesség
Na, ez mekkora tévhit! Sokan azt hiszik, csakis teljes képmezős szenzorral érhető el megfelelő képélesség. A fizika azonban mást mond: a képélességet ugyanis sok más tényező befolyásolja, mint például az optika minősége, a pixelek mélysége, a pixelek mérete (felülete), a téma távolsága és nem utolsó sorban a fotós tudása, gyakorlata, képzettsége. Ha azt hiszed, a FF lapkával élesebbek lesznek a képeid, akkor óriásit tévedsz!
5. A nagylátók hiánya kisebb szenzorokra
Egyáltalán nem értem, hogyan született ez a tévhit. Persze, a nagy nevű gyártók FF vázaira már régebb óta gyártanak különféle nagylátószögű objektíveket (fix és variábilis gyújtótávolsággal), de a MILC-ekhez is szép számban lehet kapni akár ekvivalens 14 mm-es üvegeket. Sőt, a tükör nélküli rendszerkompaktok nagylátószögű objektívjei általában jobb képminőséggel is kényeztetnek, mint a 36 x 24 mm-es lapkára gyártott optikák.
6. A jobb építési minőség legendája
Bevallom, egy Canon 5Ds R, egy Nikon D850 (és még sorolhatnám) elég rendesen össze van rakva, azért a MILC-eknek sincs szégyenkeznivalójuk. A nagyobb szenzornak pedig amúgy sincs semmi köze a gépváz minőségéhez; aki nem fogott még például Fuji X-T2-t, vagy Panasonic GH5/GH5S-t, vagy Olympus E-M1 Mark II-t, az pótolja, komolyan meg fog lepődni!
7. A full frame-es vázak sokkal menőbb külsővel rendelkeznek
Nos, ha annyira rossz fotós vagy, hogy számodra fontosabb az, hogyan néz ki a fényképezőgéped, mint a fényképeid, akkor reménytelen eset vagy. Menj el kertésznek, vagy halásznak – a fotózást nem neked találták ki! Viccet félre: a fényképészt ne a felszerelése, hanem a képei alapján ítéld meg!