Bevallom, sosem könnyű meghatározni, hogy mi az, ami egy adott kategórián belül a legjobb termék, hiszen az objektív szempontok mellett számos szubjektív „érv” is szerepet játszik a döntés meghozatalában. Mindazonáltal igyekeztem úgy válogatni az újdonságok közül, hogy a lehető legtöbb szempont figyelembevételével hirdethessem ki a nyerteseket. Íme, ezek voltak szerintem 2023 legjobb fotós termékei:
Az év klasszikus vonalvezetésű fényképezőgépe: Nikon Z f
Bár románcunk a szokásosnál rövidebb ideig tartott (új masináról lévén szó, a hazai képviselet országjárást tartott vele), a pár együtt töltött nap is elég volt ahhoz, hogy fülig beleszeressek a Nikon kívülről klasszikus vonalvezetésű, de belülről csúcsmodern fényképezőgépébe. Az analóg (filmes) FM2 tükörreflexes váz szolgált a Z f mintájaként, de a digitális utód kezelőfelülete (szerintem) sokkal jobb, a képminőség kifogástalan, az arányok, a részletek mind „ott vannak a szeren”. „Úgy tűnik, valahol útközben, a fene nagy „fejlődésben” mintha elveszett volna a képalkotás öröme. Már csak kattintgatunk, nem törődünk se a kompozícióval, se a témával – gyártjuk a digitális szemetet, amivel aztán elárasztjuk a közösségi platformokat. […] Ha egy fotónak már a keletkezése is unalomba fullad, ha már a létrehozása is csupán automatikus ujjgyakorlat egy görcsösen markolt érintőképernyőn, akkor a fényképezés tényleg elvesztette életünkben betöltött szerepét. Bármennyire is tagadjuk, az eszköz igenis fontos, hiszen azt a „szerszámot” sokkal szívesebben vesszük kézbe, ami „szemünket, eszünket, szívünket” egyaránt stimulálja, aminek fogása, zárhangja és képminősége tökéletes összhangban van belső énünk elvárásaival.” – nos, a Nikon Z f-fel garantáltan újra lendületbe kerülünk, és újfent élménnyé válik a képalkotás!
Az év professzionális fényképezőgépe: Nikkon Z 8
Gondolom, ezt a döntésemet nem nagyon kell megmagyarázni: a Nikon Z 8 jött, látott és győzött. Hihetetlen képességek egy baromira vonzó váztestbe rejtve! „Bár a Z 8 600 000 forinttal olcsóbb a Z 9-nél (1,9 versus 2,5 millió Ft), a fotós gyakorlatilag „ugyanazt” kapja kisebb csomagolásban! Nyilván vannak kompromisszumok, de ha minden masina egyforma lenne, akkor.. Szóval, a Z 8 mindent is tud, amit a Z 9, de formavilága – számomra legalábbis – sokkal szerethetőbb, kezelhetőbb. Már amikor a hivatalos bejelentést megelőzően megláttam a kiszivárgott termékfotókat, már akkor tudtam, hogy ez egy igazi szerelem lesz! Kézbe venni a Z 8-at pedig egy fantasztikus élmény volt! Nem is tudom, mikor éreztem magamon ekkora eufóriát legutóbb – talán a (nem írjuk ki ide, konkurens gép) láttán dobbant ekkorát fotós szívem. […] Simán megelőlegezem neki az „Év Gépe” titulust, így hát jár neki a „Kedvenc” biléta!” – írtam róla cikkemben.
Az év m4/3 fényképezőgépe: Panasonic DC-G9II
A m4/3 rendszer az elmúlt időszakban kissé leült, és a rajongótábora már elkezdte félteni az ökoszisztéma jövőjét. Aztán jött a Panasonic DC-G9 Mark II és minden kétséget, félelmet félresöpört! „A jóból is megárt a sok? Nos, ebben az esetben pont nem, ugyanis már egy kissé „Pana-hiányos” voltam az elmúlt időkben. Csak ismételni tudom önmagam, mert már a DC-S5IIx kapcsán is megírtam, hogy a japánok telitalálatot ikszeltek ezzel a masinával! Noha már az elődmodell, a G9 is remek termék volt, ám sokan kifogásolták a DfD kontrasztérzékelő autofókusz működését, illetve a kioldó túlérzékenységét. ezektől eltekintve, már a G9 is szinte tökéletesen megfelelt mindenféle fotós célra. Most, a G9II modellel a Panasonic végre beadta derekát és bemutatta saját fázisérzékelős fókuszrendszerét a m4/3 rendszerben is.”. Fázisérzékelős Phase Hybrid Auto-Focus AF-rendszer, fejlett videofelvételi módok, remek képminőség – ez a masina garantáltan mindenkinek tetszeni fog!
Az év fotó-videó hibrid fényképezőgépe: Panasonic S5IIx
Nem is egy, hanem kapásból két új Panasonic fényképezőgép került fel a legjobbak listájára. Az S5IIx egyértelműen a filmkészítőket célozza meg, nem csoda hát, hogyan olyan videós funkciókkal és szolgáltatásokkal van teletömve, amelyek láttán a sokkal-sokkal drágább videokamerák is zavarba jöhetnek! „Bevallom, a Panasonic irányába egy picivel mindig elfogultabb vagyok, hiszen az összes olyan fényképezőgép, amivel kellemesebb, hatékonyabb volt számomra a munka, a Lumix feliratot viselte. Anno a GH3, a GH4, a G80, de még a GX7 is „a kezem alá dolgoztak” – a Panasonic fotógépeinek menürendszere, kezelőfelülete olyan kialakítású, mintha azt a mérnökök rám szabták volna. A mai napig Panasonic gépem lenne, ha a munkám nem kényszerítette volna rám egy bizonyos másik gyártó készülékét, bajonettjét – nincs mit tenni, az összes független márka elsősorban erre a bizonyos vasra gyárt objektívet. No, de visszatérve a Panasonic S5IIx-re: a japánok telitalálatot ikszeltek ezzel a masinával! Már az elődmodell, az S5 is remek termék volt, ám sokan kifogásolták a DfD kontrasztérzékelő autofókusz működését (pl. a videofelvételen lehetett látni a kontrasztérzékelő miatti pulzálást). Attól eltekintve, már az S5 is szinte minden négyzetet kipipált. Most, az S5II és az S5IIx modellekkel a Panasonic végre beadta derekát és bemutatta saját fázisérzékelős fókuszrendszerét. A siker nem is váratott magára: a két újdonság azonnal sikerpályára állt!”
Az év szuper telefotó-zoomja: Sigma 60-600 mm F4.5-6.3 DG DN OS | Sports
A fényképezőgépekről térjünk is át az objektívekre, ahol egyből egy erős kezdéssel szembesülhetünk: a Sigma 60-600 mm F4.5-6.3 DG DN OS | Sports méltán nyerte el az „Az év szuper telefotó-zoomja” címet! „A Sigma 60-600 mm F4.5-6.3 DG DN OS | Sports egy nagyon komoly objektív, ami remek képminőséggel és hasznos funkciókkal támogatja az igényes hobbifotóst. Aki nem engedheti meg magának az F4-es szuper teleobjektíveket, de nem akar nagyobb kompromisszumot kötni a képminőség terén, az nyugodtan válassza ezt a lencserendszert! Már teljesen nyitott blendével is éles, kontrasztos képek készülhetnek a teljes zoomtartományban, rekeszelni talán csak a nagyobb mélységélesség végett kell majd. A Bigma ára annak tekintetében, hogy mit kapunk tőle cserébe, egyáltalán nem nevezhető korunk (keserédes) valóságától elrugaszkodottnak: bár elődjénél, a dSLR vázakra tervezett 60-600 mm F4.5-6.3 DG OS HSM | Sports-nál azért drágább, hároméves garanciával még így is befér a bűvös millió alá – bruttó 950 000 Ft környékén lesz nemsokára megvásárolható.”
Az év ultra nagylátószögű objektívje: Sigma 14 mm F1.4 DG DN | Art
A Sigma mindig is híres volt arról, hogy nem fél megtervezni és legyártani olyan objektíveket, amilyeneket más gyártók nem mernének. Egyik ilyen gyöngyszem például a 14 mm F1.4 DG DN | Art, ami elsősorban a csillagfotósok szívét dobbanthatja meg. „A Sigma a 14 mm F1.4 DG DN | Arttal ismét egyedit alkotott! Noha az objektívet elsősorban csillagfotózáshoz ajánlják a legtöbb helyen, tökéletes társa lehet ingatlan- és épületfotózással foglalkozóknak is. Persze, az sem jár rosszul vele, aki gyakran jár barlangokba, hiszen az F1.4-es kezdőérték, egy jó váz, és pár távvezérelt rendszervakuval lélegzetelállító fényképek készülhetnek a mélyben. A Sigma 14 mm F1.4 DG DN | Art rajza kiváló, fókuszmotorja erős, gyors és néma – a bruttó 620 000 forint körüli ára pedig a mai világban kifejezetten jónak mondható (ne feledjük, egy ilyen lencserendszer hosszú távú befektetés munkánkba, hobbinkba).”
Az év full frame ultra nagylátó-zoomja: Canon RF 10-20 mm F4 L IS STM
Azért mások is dobtak be érdekes termékeket a közösbe: például a Canon RF 10-20 mm F4 L IS STM-nek számos ingatlanfotós örülhet, hiszen a 10 milliméterről induló gyújtótávolságával olyan helyiségeket lehet megörökíteni, ahová épp csak be lehet állni. Ja, és az objektív rektilineáris, nem halszem! „[…]Amit a JPEG-ek alapján el lehet mondani: minimális a geometriai torzítás csakúgy, mint a peremsötétedés. A lencserendszer nagyon jól ellenáll a becsillanásoknak, és színhibával sem találkoztam teljesen nyitott blende mellet sem. A képsarkok bár nyújtottak (hát milyenek is lennének egy 10-20 mm-es üveg esetében?), de a képminőség még ott is meglepően jó, a pixelmosás nem befolyásolja túlzottan a képélességet, vagy a kontrasztot. Botorság is lenne elvárni egy ekkora ultra nagylátótól, hogy saroktól sarokig tökéletes legyen a rajza, ugyanis a fizikát (azon belül is az optikát) nem lehet becsapni. A Canon RF 10-20 mm F4 L IS STM tökéletes lehet ingatlanközvetítőknek, akik gyakran kényszerülnek parányi helyiségek leképelésére, mivel egy 1,5 x 1,5 x 2,8 méteres mellékhelyiség is szinte „tetőtől talpig” belefér már 10 mm-be! Azonban tájfotózásra, épületfotózásra, vagy akár érdekes „bulifotókra” is el tudom képzelni a Canon újdonságát. Igen, F4.0-ról indul, de ott van a rendkívül hatékony képstabilizátor, és a vázak magas ISO-tűrése. És azt se feledjük, hogy beltérben, ahol sokat szeretnénk beletenni a kompozícióba, amúgy is rekeszelni fogunk legalább F5.6-ra, hogy minden éles legyen. Az RF 10-20 mm F4 L IS STM építési minősége elsőrangú, hiszen L-es obi, szóval jó befektetés lehet minden Canon rajongónak.”
Az év APS-C ultra nagylátó-zoomja: Sigma 10-18 mm F2.8 DC DN | Contemporary
Ó, ha a Sigma nem csak APS-C szenzorokra fejlesztette volna a 10-18 mm F2.8 DC DN | Contemporary-t! Akkor az eggyel fentebbi címet is ő kaphatta volna. „Kérlek, kedves Sigma, alkosd meg a 10-18 mm F2.8 DC DN | Contemporary full frames lapkák elé való változatát is! Mármint maradjon a 10-18 mm, a legtágabb blende – egye cica – lehet F4.0 is a teljes tartományban, sőt, még az sem baj, ha marad a „Contemporary” besorolás. Ugyanis az „Art” felirattal már nem nagyon lenne mit javítani ezen a szépségen, legfeljebb a szigeteltség lenne komolyabb. Mert a Sigma 10-18 mm F2.8 DC DN | Contemporary rajza, fókuszsebessége és építési minősége kifogásolhatatlan, sőt, a látottak és tapasztaltak után a bruttó 270 000 forint körüli ára is kifejezetten kedvezőnek mondható. Kinek és milyen feladatokra ajánlható ez a lencserendszer? Nos, vloggereknek, táj- és épületfotósoknak, de F2.8-as kezdő blendeértékének hála akár rendezvényfotózásra is remekül beválhat a japán gyártó csöppsége. Biztos akadnak majd felhasználók, akik hiányolják a beépített képstabilizációt, de a mai modern vázak saját rendszereikkel már nagyon jó hatékonyságot el tudnak érni; a teszt során számomra ennek a funkciónak a hiánya nem volt annyira fájó. A Sigma 10-18 mm F2.8 DC DN | Contemporary színvisszaadása remek, nagyon jól ellenáll a becsillanásoknak, és színhibákkal sem nagyon kell bajlódni. Talán egy AF/MF kapcsoló feltehette volna a cseresznyét a torta habjára.”
Az év portréobjektívje: Nikon Nikkor Z 135 mm F1.8 S Plena
Aki portréfotózással keresi kenyerét, az ne válogasson, ne keressen mást, mert a Nikon 135 milliméteres optikája, a Nikkor Z 135 mm F1.8 S Plena a csúcsot képviseli, amit ebben a műfajban pénzért meg lehet vásárolni! „A Nikon Nikkor Z 135 mm F1.8 S Plena értékelésénél nincs nehéz dolgom: ha eddig még nem találtad volna meg Nikon Z-bajonettes vázadhoz a legjobb (kép)minőségű portréobjektívet, akkor biztos lehetsz benne, hogy ez az! Mindene tökéletes, egyszerűen nem tudok, nem lehet mibe belekötni. Nem csak a képminősége és a felépítése elsőrangú, hanem gyors a fókuszálása is (mondjuk Z 8 vázzal használva nem csoda), a kezelőfelülete is tökéletesen kézre esik. Bruttó 1,2 millió forint körüli ára teljesen megalapozott, igazából csodálkoztam is, hogy miért „csak” ennyi. Mindegy, nem szaporítom a szót, jár neki a „Kedvenc” plecsni mellé „Az Év Portréobjektívje” titulus is!”
Az év fotóriporter-zoomja: Sigma 70-200 mm F2.8 DG DN OS | Sports
A sort a 2023-as évben végzett utolsó tesztem alanyával zárom: a Sigma 70-200 mm F2.8 DG DN OS | Sports egy nagyszerű lencserendszer lett, amire tényleg megérte várni: „A Sigma 70-200 mm F2.8 DG DN OS | Sports tökéletes építési minősége, színhibáktól való mentessége, nagyon jó kezelőfelülete, funkciógazdag mivolta, bruttó 650 000 forint körüli ára, belső zoomolása, gyors és néma autofókusza és lágy, krémes bokeh-ja számomra igazi kedvencé teszik ezt a zoomobjektívet. Biztos akad majd olyan, aki beleköt abba, hogy nyitott blendével miért nem borotvaéles a rajza az optikának, de még ezt a vonását sem mondanám feltétlenül negatívumnak – gondoljunk csak a portréfotózásra, ahol kifejezetten előnyös tud lenni, ha kissé lágyabb a lencserendszer rajza. Ha meg nem kifejezetten tesztábrákat kapunk lencsevégre, akkor nem is igazán látható ez a jelenség. Fotós táskámba a 14-24 mm F2.8 DG DN | Art és a 24-70 mm F2.8 DG SN | Art objektívjeim mellé nagyon szívesen befogadnám a Sigma 70-200 mm F2.8 DG DN OS | Sports-ot is, mert tökéletesen kiegészíti felfelé a két említett zoomot.”